Tuesday, September 29, 2015

Tips Mencari Kerja Segera

Ramai yang mahukan kerja dengan segera terutamanya lepasan universiti. Maklumlah,kerja yang baik biasanya mengambil masa temuduga yang lama dan tempoh yang panjang.Hidup mesti diteruskan.Jadi berikut antara tips untuk mendapatkan kerja dengan segera:

1) Pergi ke Walk In Interview
Walk in interview adalah cara paling pantas untuk mendapatkan kerja. Kita tidak perlu menuggu panggilan temuduga.Calon hanya perlu menghadiri temuduga pada hari yang ditetapkan dengan membawa segala sijil yang berkaitan.

2) Kerja Berkaitan dengan Sales

Dimana-mana saja, syarikat memerlukan mereka yang ada kemahiran untuk menjual.Melakukan sales adalah tunjang hampir kesemua syarikat.Malah ia adalah tunjang ekonomi itu sendiri. Namun, kadar pertukaran perkerja dalam bidang ini adalah tinggi.Pekerja sentiasa bersilih ganti.Jadi untuk mereka yang mahukan pengalaman baru,tidaklah salah mencuba bidang ini. Ia dapat meningkatkan keyakinan diri dan pengalaman untuk kerja baru kelak.

3) Mendaftar diri di Laman Mencari kerja Seperti Jobstreet dan lain-lain

Jangan kita menjadi malas untuk mendaftar diri dan mengisi borang-borang didalam laman berkenaan. Jika kita mengisi resume kita sambil lewa sahaja, sudah tentulah majikan akan sambil lewa juga mahu mengambil kita berkerja.Isi borang dan maklumat didalam Jobstreet terutamanya dengan bersungguh-sungguh.

4) Tidak terlalu memilih kerja (Pilih Gaji sahaja)

Jawatan yang diberikan haruslah setimpal dengan masa dan tenaga yang dicurahkan.Kita tidak perlu terlalu memilih,sekadar kerja itu setimpal sahaja. Saya tidak bersetuju akan kenyataan sesetengan menteri menyalahkan graduan yang memilih kerja kononya. Saya yakin jika beban kerja yang diberikan setimpal dengan gaji yang ditawarkan,sudah tentulah mereka akan memilih dahulu sebelum pendatang asing mengambil peluang berkenaan.  Oleh itu,kerja bagaimanapun tidaklah menjadi hal,asalkan ianya sesuai dengan bayaran yang bakal diberikan.

No comments:

Post a Comment